2025-09-08 Letland: Richting zuiden - Subate

 Maandag 8 september 2025

Ik heb mijn ontbijt even laten schieten om een grote kuis te houden. De stof 

van de grindwegen zit letterlijk in elk kiertje en gaatje. Resultaat is dat ik de 

complete bagagebak heb leeggeruimd en uitgesopt. 

Een dikke drie uur werk waarna alles er weer spik en span uitzag. Hierna 

nog een uurtje beddengoed verschonen en het interieur inclusief cabinematten 

schoonmaken en klaar is Hansje. Een halve dag werk omdat ik zo nodig de 

spannende routes moet rijden. Tsja, je moet er iets voor over hebben.

Daarna nog even een fysieke prestatie door middel van het beklimmen van 

dertien trappen van vijftien treden om vanaf een wiebelende toren alles in 

vogelperspectief te kunnen bekijken.

De toren was op veel plaatsen aan wat revisie toe. En dat zie je dus pas 

als je boven bent. 

Ondanks dat de toren een hele klim was, is hij niet hoger dan de boomtoppen. 

Dus de grens met Belarus was niet goed te zien. Enkel de zijde aan de rivier 

is noemenswaardig.

Na alle werkjes van de dag en de beklimming is het inmiddels al over enen. 

Ik heb nog even overwogen om hier nog een nachtje te blijven maar heb er 

toch maar voor gekozen om richting Daugavpils te rijden. Daar is een knots 

van een fort. 

Meer een garnizoensdorpje, omringd door aarden wallen, verdedigingswerken 

en poorten.

Dit project, ontwikkeld door de architect Alexander Staubert van het Ministerie 

van Oorlog, voor de bouw van de vier monumentale vestingpoorten, werd in 

1816 goedgekeurd.

Een complexere architectonische indeling was bedoeld voor de twee hoofdpoorten 

en een eenvoudigere voor de andere twee. De beslissing over de toekenning van 

de vestingpoort titels ter herdenking van de naam van de Russische keizer Alexander I 

en zijn broers werd genomen in 1820. Tegelijkertijd werd ook de locatie van de poort 

definitief bepaald.

In 1821 werd een doorgang aangelegd en werden de palen onder de voet 

van de poort in het gordijn (de muur van de hoofdwal) tussen Bastion 7 en 

Gordijn-Lunet 6 dichtgemaakt. Metselwerk, de brug en de aanleg van de 

toegangsweg werden uitgevoerd van 1822 tot 1826. De poort gevel werd 

afgewerkt met granieten blokken en de volledige bouw van de poort werd 

voltooid in 1827.

Dit alles omringd een compleet dorp aan garnizoensgebouwen.

Men is druk bezig met het gebied te renoveren. 

Een deel is inmiddels klaar. Ik zag een nationaal archief, een commissariaat 

van de nationale politie, diverse musea en een hip café-restaurant.

Een deel van de oude gevels is opgefleurd met foto’s die het gebied een 

artistieke uitstraling geven. Het heeft alles in zich om er een hippe wijk van 

te maken waar kunstmusea en een nationaal fotografiemuseum niet zouden 

mistaan.

Hierna ben ik via de P70 naar het zuidwesten gereden. Bewust wat westelijk 

omdat meer oostelijk de grens met Belarus ligt en de ervaring leert dat de 

meeste wegen daar grindwegen zijn. En ja… daar ben ik even van genezen.

Park4night wist een leuke picknickplek.

Aan de rivier met zwemmogelijkheid. Dus ik kan er alle stof van mijn 

lijf spoelen. De plek is een paar kilometer verwijderd van de grens 

met Litouwen. Dat betekent dat het hoofdstuk Letland morgen is 

afgelopen en een nieuw avontuur in Litouwen gaat beginnen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

2024-10-31 Onderhoud aan de Ducato

Europa-trip 2024: Week 22 - van Dijon naar Oostende

2024-10-24 Onderhoud aan de Ducato