2024-10-31 Onderhoud aan de Ducato
Donderdag 31 oktober 2024
Volgens de mensen die er voor geleerd hebben is er momenteel sprake van een
Martini sommer. Een blokkade die hoge druk op zijn plaats houdt waardoor wij met
heerlijk najaarsweer te maken hebben. Dit in tegenstelling tot delen van Spanje. Het
is momenteel even geen goed plan om de overwintering daar nu al te starten. Beter
nog even hier genieten.
De dag ben ik dan ook begonnen met mijn dagelijkse 10.000 stappen. Ik heb een vast
rondje waarbij ik altijd door de duinenrij Mariakerke Kinkhoorn loop. Slimme ambtenaren
hebben bedacht dat veel vegetatie niet inheems is en hier dus niet thuis hoort. Zodoende
moet het hele gebied gerooid worden. Volgens mij is enkel lage plantengroei zoals helm
inheems in de duinen, dus de charme van dit gebied wordt er dankzij deze overheidsdienaren
uitgebuldozerd. Daarvoor in de plaats krijgen we strakke gladde looppaden. Buiten de paden
lopen zal wel verboden worden omdat zulks de tere inheemse plantjes stoort.
Net buiten de duinenrij staat al een tijdje deze container.
Zo op het eerste gezicht denk je aan een container voor bouwactiviteiten, maar
het blijkt kunst. Eigenlijk ziet het er van binnen best verdienstelijk uit. Er staat me
iets van bij dat dit object ooit op de zeedijk in Oostende gestaan heeft.
Er naast staat dit Duinenkerkje. Althans, zo wordt hij in de volksmond genoemd Officieel
heet hij “De onze lieve vrouwen ter Duinenkerk". Ooit in 1017 begonnen als kapelletje en
na een bewogen geschiedenis geworden tot wat het nu is.
Wie in de geschiedenis is geïnteresseerd kan op
https://nl.wikipedia.org/wiki/Onze-Lieve-Vrouw-ter-Duinenkerk_(Mariakerke)
het volledige verhaal lezen.
Tijdens mijn roadtrips wil ik graag nog weleens een antiek kerkje binnenstappen,
dus ik kon er vandaag niet onderuit.
Ik moet zeggen dat de tientallen, gebrandschilderde, glas in loodramen werkelijk prachtig
zijn om te zien.
Voordeel van een ochtendwandeling is de energieboost die het oplevert.
Aangezien er vandaag twee onderdeeltjes binnenkwamen die op de
To Do lijst stonden, heb ik de werkkleding aangetrokken.
Het linker onderdeeltje is een magneetventiel dat de EGR klep aanstuurt
en de rechter een weerstand voor de kachelaanjager. Allebei een onderdeel
dat “elke” Ducato X250 eigenaar ooit eens moet vervangen. Meestal midden
tijdens je vakantie. Dus voor de forumlezers die meekijken… hieronder volgt
de HowTo.
Bij mij ziet de situatie er anders uit dan origineel. Ik heb dit ventiel namelijk twee jaar
geleden moeten vervangen omdat hij defect raakte. Toen kostte een origineel Fiat
exemplaar 160 euro tegen 42 euro voor een Volkswagen onderdeel dat, volgens
ervaren camperaars, hetzelfde zou doen. Nu echter, twee jaar later, staan de originele
magneetventielen voor 51 euro in de etalage. Voldoende beneden mijn psychologische
grens om tot vernieuwing over te gaan.
Schroef de 2 boutjes “A” los
Schuif met een kleine schroevendraaier het borgveertje “B” recht naar boven
Trek de connector “C” recht naar achter
Maak de slang “D”, die naar de EGR klep loopt, los
Maak de slang “E”, die naar het T stuk op de vacuumslangen loopt, los.
Trek het luchtfiltertje met zijn slangetje los van de magneetklep.
Montage is in omgekeerde volgorde. Dus van 6 naar 1. 🙂
De kachelweerstand kan je vinden in de beenruimte van de passagier. Wanneer je op je zij
(kan) gaan liggen, zie je hem zitten achter de onderzijde van het handschoenkastje. Een
lastige plek omdat je rug in een haast onmogelijke draai gemanoeuvreerd moet worden.
Althans voor diegenen die niet de hele passagiersstoel willen demonteren.
Alvorens tot demontage over te gaan trek je stekker “A” uit de weerstand. Bij het pijltje
zit een plastic lipje dat je naar binnen moet drukken om de stekker recht naar beneden te
kunnen trekken.
Schroef boutje “A” los met dop 5.5 mm
Druk de klemmetjes “B” naar binnen zodat nokje “C” vrijkomt.
en schuif de module richting “D” (deurzijde)
De module kan nu recht naar beneden getrokken worden.
Het kan allemaal wat piel en priegelwerk zijn. Met name de werkruimte is lastig
en het gepiel met palletjes en gelijktijdig schuiven vereist wat geduld.
Maar uiteindelijk is dit het resultaat.
Montage is de omgekeerde volgorde. Dus module omhoog drukken, naar links schuiven,
schroefje vastzetten en de stekker erin drukken.
Zo, dat was het weer voor vandaag. Voor de rest van de dag staat Dolce far niente op het
programma.
Juist(2 dagen terug) mijn koppeling stuk gereden op autostrade.. takelen naar garage 400€ staat in antwerpen, herstelling waarschijnlijk 2500€
BeantwoordenVerwijderenTof dat je dat zelf doet...
Dat is een dure koppeling. Ik heb mijn koppeling drie jaar geleden laten vervangen bij auto Dirk in Middelkerke en dat kostte mij om en bij de 1200 euro. Duurder dan verwacht omdat hij, door ouderdom, muurvast zat. Dus 2500 euro is een knappe prijs.
Verwijderen