2024-10-24 Onderhoud aan de Ducato
Donderdag 24 oktober 2024
Het is lenteachtig weer vandaag. Perfect om een begin te maken met wat kleine
klusjes. Er wacht al een tijd een hardnekkige verstopping in de afvoer van mijn
toiletpot van het appartement op actie en de keukenkraan lekt al een tijd.
Bij de Lidl een pracht van een kraan gescoord voor weinig geld die perfect op de
bestaande aansluiting past.
De verstopping heb ik weer gangbaar gekregen door middel van mijn hogedruk
spuit met afvoer ontstop-accessoire. Met een cameraatje heb ik de buis tot een
meter lengte kunnen inspecteren en met wat kunst en vliegwerk er de nodige
stukken cement uit kunnen vissen. Volgens één van de buren zou het gaan om
kalkbrokken door het harde water. Dus ik ben benieuwd hoe lang de buis vrij blijft.
Met de roterende hogedrukslang kwam ik niet verder dan 4.5 meter. Verder kreeg
ik hem er niet door. Maar al met al… de afvoer loopt weer goed door.
Maar goed… dit heeft niets te maken met Europa, reizen en Vanlife dus ik ben voor
deze Blog de rest van de dag onder de Ducato gekropen.
Op 19 juli, in Corleone, heb ik de startmotor vervangen. Ik kreeg de plastic spatwaterbescherming er
echter niet goed omheen en heb dat dan ook maar op de kluslijst voor thuis gezet. Als je het verhaal
nog eens wilt lezen…
https://woodhikers.blogspot.com/2024/07/europa-trip-2024-week-11-van-messina.html
Dus nu zit het huisje er weer netjes omheen.
Compleet met dekseltje.
Het volgende ToDo dingetje betreft de turbo boost sensor.
Een klein 40 euro onderdeeltje dat verstopt zit onder een luchtslang.
Door de luchtslang aan één kant los te maken en hem opzij te schuiven,
kan je er aardig bij.
Het stekkertje zit geborgd d.m.v. een palletje op de sensor. Dus even met een
schroevendraaier het hefboompje indrukken en je kan de stekker richting radiateur
schuiven. Daarna het boutje met dop 10 losdraaien.
Wanneer het boutje verwijderd is kan je de sensor voorzichtig een beetje heen en
weer draaien. Het is een vieze plek vol met modder en troep, dus wat WD40 is
aan te bevelen. Met een kleine schroevendraaier kan je de sensor eruit wippen.
Dit kan een beetje stroef gaan omdat hij wat kan klemmen door de O ring. Het is
zaak het met wat beleid te doen. De sensor is van plastic en op het internet
circuleren al horror verhalen van mensen die het voor elkaar kregen de sensor
te breken waardoor een deel in het gat bleef zitten. Dus wrik hem niet naar links
of rechts maar enkel recht naar boven.
Het spreekt voor zich om het pasvlak goed te reinigen met remmenreiniger en eventueel wat
op te schuren om hem vlak te krijgen.
Het verschil tussen oud en nieuw is duidelijk te zien. Daar hoef je geen bril voor op te
zetten. Ik ben benieuwd hoe lang de nieuwe sensor meegaat. Onder normale
omstandigheden, dus op vlakke wegen, heb ik trouwens nooit last gehad van die P0238
error. Enkel in de bergen. Dus ik weet pas volgend jaar, tijdens een nieuwe roadtrip, of
het euvel verholpen is.
Montage is de omgekeerde volgorde van de demontage. Dus dat ga ik niet verder uittekenen.
Reacties
Een reactie posten