Europa-trip 2024: Week 12 - van Petrosino naar Catanzaro
Zondag 21 juli 2024
Vandaag de dag gestart met een frisse duik in de Middellandse Zee.
Letterlijk fris omdat de watertemperatuur aanmerkelijk kouder is dan
die in de Tyrreense zee. Maar, desalniettemin, goed te doen.
De noord en de westzijde van Sicilië heb ik nu gehad en ga vandaag
starten aan de zuidzijde. De kant van Tunis en Tripoli zeg maar.
Het wordt een cultuurdag vandaag. De archeologische site van Selinunte staat op mijn programma.
Een complete tour is zo’n tien kilometer lopen. Je kan voor tweeëntwintig euro ook een golfkarretje
huren. Maar aangezien ik toch weer eens mijn tienduizend stappen moet voldoen heb ik voor de
benenwagen gekozen.
Ondanks dat van sommige tempels nog voldoende overeind stond om een idee te hebben hoe
het geweest moet zijn,
ben ik toch altijd blij met een beetje uitleg om het plaatje compleet te krijgen.
Net als veel van onze meer modernere kathedralen en basilieken staan ze op de top van een
heuvel of berg. Zo ook hier. Bij drieëndertig graden slenteren over een helwit zandpad naar boven
om je te verlekkeren aan deze passanten op het strand beneden buiten de site. Tsja, cultuur mag
wat kosten.
In al mijn culturele onwetendheid dacht ik altijd dat die pilaren uit één stuk gehouwen waren. Het
blijken echter delen te zijn van anderhalf of twee meter hoog die met een soort van pen en gat
verbinding tegen schuiven, op elkaar gehouden wordt.
Ik rij verder de kust af richting Valle Dei Templi. Een vallei met diverse oude tempels die
door diverse recensies als een must see wordt aangemerkt. Onderweg passeerde ik, zo
vlak achter de kustlijn, diverse wijngaarden.
De wijngaarden die ik een maand geleden zag hadden geen of weinig trossen. Maar nu begint
het erop te lijken.
In de omgeving van Agrigento, de uitvalsbasis voor de bezoekjes aan de diverse tempels, is in
de wijde omgeving geen redelijke bivakplek te vinden. Dus ik heb de Duc maar weer eens op
een parking van de begraafplaats gezet. Rustige buren met wat geluk.
Voor zover ik kan zien is de lovende recensie over deze vallei met al zijn tempels wat aan de “te”
positieve kant. Althans voor mij als toerist die niet direct geïnteresseerd is in archeologie. Ik zag
wel veel pilaren zuilen etc. maar die heb ik vandaag eerder gezien. Daar komt bij dat het helemaal
geen vallei is. De bezienswaardigheden staan boven op een bergkam, die dus eerst beklommen moet
worden. Dus ik denk dat ik morgen mijn rit langs de kust voortzet en deze vallei laat voor wat het is.
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de top van de Etna. Het gevoel bekruipt me om zo
langzamerhand een punt te zetten achter Sicilie en wat meer kilometers per dag te maken.
Maandag 22 juli 2024
Zodoende ben ik vandaag de SS 115 verder afgereden. Ik wil het ook weer niet afraffelen dus ben
zo af en toe een zijweg ingereden.
En zo kom je leuke fotogenieke gebouwen tegen. Zoals Castello Di Falconara. Een kasteel dat
in privébezit is en momenteel dient voor feestjes ed.
En de toren van Manfria. Eén van de vele uitkijkpunten langs de kust waarmee men de vijand al
in een vroeg stadium moest zien aankomen.
Moderner is Fornace Penna, een stukje historisch erfgoed in de streek. Een object dat zich
leent om in zwart-wit afgedrukt te worden. Iets voor straks in de winter.
Na 244 km toeren vond ik deze plek in Cici Rata Siracusa. Aan de oostkust inmiddels. De hele
zuidkust is absoluut strandzoeker vijandig. Uitsluitend in de kustplaatsjes kan je, indien ze een
zandstrand hebben, badderen. De auto kan je enkel kwijt op dure commerciële parkings.
Tussen de dorpen heb je soms kilometers lange zandstranden die vanaf de weg bereikbaar zijn.
Maar helaas is men zo slim de weg niet breder te maken dan het minimum en geen parkeerstroken
te voorzien. Dus naast het extreem grote vuilnis probleem nog een dik minpunt.
Dinsdag 23 juli 2024
Goedemorgen. Zo heb ik er vannacht bijgelegen. Deuren open en geslapen als een roosje
wiegend op het geluid van de golven.
Ik probeer vandaag het gebied rond de vulkaan Etna te bereiken. Het eerste stuk rij ik langs
een kustroute dicht langs de zee. Hier in deze baai kon ik mooi even poedelen. Elke kans
voor een duik neem ik om het zweet een beetje af te spoelen. Het is dag in dag uit knap aan
de hete kant.
Vlak achter de havenplaats Siracusa begint een gebied van zeker veertig kilometer zware
industrie. Dus hier heb ik de snelweg E45 genomen. Even pretentieloos uitbollen op de
cruisecontrol.
Het is te zien dat niet alle bewoners rond de Etna even veel geluk hebben gehad. Ik ben nog
niet eens halverwege en je ziet overal bergen versteende lava en verlaten gebouwen.
Overal is de grond bedekt met dit soort zwart gruis ter dikte van grof zand. Het is dus te
merken dat de Etna nog springlevend is. Te ruiken ook. Er hangt een beetje zo’n botlek luchtje.
De top van de Etna ligt op zo'n drieduizend meter hoogte. Ik vond op achttien honderd meter
een slaapplekje naast het geologisch observatorium. Zij hebben er verstand van dus wanneer zij
wegscheuren is het voor mij het sein ook de biezen te pakken.
Woensdag 24 juli 2024
Vandaag staat de dag in het teken van een bezoek aan de Vulkaan de Etna. Het is, door de
bewolking, wat lastig te zien, maar er komt echt rook uit de kraters. In de nacht kon ik zelfs
de gloed van hitte zien.
Een bezoek aan de Etna is een extreem groot commercieel circus. Er zijn dus vele
excursiemogelijkheden. Veel mensen kiezen voor de rit op een quad naar boven.Maar dan
kom je in principe niet zo hoog als de optie kabelbaan. En wil je nog hoger dan kan je lopend
met een gids of met een 4x4 offroad voertuig.
Ik koos voor combinatietickets, kabelbaan en 4x4.
De optie lopend onder leiding van een gids is ook best populair. Zij komen een paar honderd
meter hoger uit. Persoonlijk vond ik de hoogte van ongeveer 2800 meter al hoog genoeg om
een goede indruk op te doen.
De krater waar wij voor stonden is uitgebarsten in 2012. Volgens de gids zijn uitbarstingen op
deze hoogte niet gevaarlijk voor de bevolking en is evacuatie niet noodzakelijk. De lager gelegen
kraters zijn daarentegen veel gevaarlijker. Doch uitbarstingen op lagere hoogte zijn grote
uitzonderingen.
Ondanks dat het dus twaalf jaar geleden is dat deze krater is uitgebarsten is het uitgestoten
materiaal nog steeds heet, wat duidelijk aan de stoompluimen te zien is.
Persoonlijk ben ik blij dat ik niet voor de lopende versie van de track gekozen heb. Het is
natuurlijk best een mooi verhaal om mee te snoeven maar de (hellende) afstanden zijn knap
ver. Daarbij… je loopt op lava poeder. Een soort gravel dat nooit stil ligt onder je voeten maar
zo lekker schuift. Blij dat ik mijn hike pool bij me had.
Van de koude Etna hoogte, zo’n vijftien graden, terug naar beneden. In een dal, ergens in
the middle of nowhere, onder aan het dorpje Limina, vond ik een overnachtingsplek aan
de oever van een opgedroogde rivier. Warm maar met een lekker windje dat door de canyon
waaide.
Donderdag 25 juli 2024
Ik heb lekker met de deuren open geslapen. In het dal in the middle of nowhere.
De rivier waar ik op de oever sliep, is tot aan de zee droog. Ik ben benieuwd of dat tijdelijk is
of dat het seizoen gebonden is.
Ik ben,via slingerweggetjes, uit het dal omhoog gereden naar het dorpje Savoca. Een klein
charmant maar tegelijkertijd nietszeggend dorpje. Wat veel mensen echter niet weten is dat
dit dorpje moest doorgaan voor het plaatsje Corleone in the Godfather film. Naast het feit dat
dit dorpje vele malen kleiner is dan het echte Corleone is het wel veel mooier. Pittoresk bijna.
Mensen die de film(s) gezien hebben herkennen direct het bar restaurant Vitelli.
Waar Al Pacino, in de rol van Michael Corleone, aan de bareigenaar de hand van zijn dochter vraagt.
Maar leuke uitjes duren nooit lang. Er moest serieus ingeslagen worden. De koelbox is nog nooit
zo leeg geweest als vandaag. Daarnaast… ook de dieseltank ging aardig richting de 25%
Dit was meteen de laatste actie op het eiland Sicilie. Het wordt echt tijd weer naar het vasteland te
gaan.
Nog een laatste blik op het eiland. Weemoed? Ach, laat ik eerlijk zijn. Het eiland heeft eigenlijk
maar twee trekpleisters. De Vallei van de tempels, die helemaal geen vallei is maar een bergkam,
en de vulkaan de Etna. Ik moet zeggen dat die laatste mij het meest kon bekoren.
Eenmaal op het vasteland van Italie aangekomen volgen we de kustroute weer verder. Ik zit
nu zo’n beetje ter hoogte van de grote teen in de laars, en rij omhoog naar de wreef.
In het dorpje Bagnara Calabra zag ik een watertappunt op een strandparking. Dus rap de water
tank gevuld want die was ook bijna leeg.
Ondanks de hitte was de parking redelijk rustig. Dus ik heb de Duc er maar voor de nacht
neergezet. Trapje af naar de zee. Beetje poedelen en daarna een koude zoetwater strand
douche. Wat wil een mens nog meer?
Vrijdag 26 juli 2024
Ik was vanmorgen al vroeg wakker na een, meerdere keren, onderbroken, nachtrust. De
combinatie tussen veel water drinken en het harde lawaai van de golven liet zich gelden.
Ik sliep, door de hitte, met de achterdeuren open aan de zeezijde, vandaar.
Het eerste deel van de rit heb ik over de SS 18 gereden. Een slingerende kustweg die van zee
niveau de (kust)bergen in gaat. Ik zat het grootste deel van de rit omhoog achter een vrachtwagen
die duidelijk nog niet veel ervaring had. Het ging allemaal niet zo vloeiend. Nu moet ik zeggen dat
dit ook geen makkelijke route is. Hij gaat continue knap stijgend omhoog met venijnige
haarspeldbochten en leidt door kleine dorpjes waar de breedte van de weg navenant is. Gelukkig
mocht hij de klappen opvangen.
Halverwege de rit naar de park4night plek ben ik maar overgestapt op de snelweg. Pretentieloos
op de cruisecontrol. Maar het schiet wel lekker op.
Zodoende was ik al om elf uur in de ochtend op mijn bestemming. Een lekker rustig klein
familiestrand bij Vibo Valentia. Vandaag wordt het een luie dag in het water en de zon dus.
Na een diner van gebakken aardappelen met rozemarijn, kebabvlees en een zak gesorteerde
groenten nog een sfeerplaatje voor ik aan de afwas begin.
Zaterdag 27 juli 2024
Ik ga er voor vandaag geen echte rijdag van maken en volg de SS522 een stukje tot iedereen
wakker is en op pad gaat voor de wekelijkse boodschappen. Dan zwenk ik af naar de E45.
Het nadeel van veel SS wegen (strada statale) is het ontbreken van stop mogelijkheden op
fotogenieke punten. Best wel jammer omdat deze weg over de flank van de bergketen gaat
die de kust volgt. Maar op een kleine parkeerplaats kon ik deze plaat schieten van de haven
van Pizzo.
En van dit zeilschip dat buiten het haventje voor anker lag.
Park4Night heeft mij dit strand aangeraden als bivakplek voor de nacht. Ergens tussen Vibo
Valencia en Catanzaro. Het bevindt zich aan de voet van de runway van het vliegveld. Zo’n
beetje elke vijf minuten stegen grote jongens op. KLM en TUI kon ik ontwaren. Maar er waren
nog vele andere maatschappijen. Volgens opgave zouden er na 19:00 uur geen vluchten meer
zijn. Vandaar dat de recenties lovende waren op park4night.
Dit is het eigenlijke plekje dat park4night vermeldde. Een bizarre locatie. Min of meer in the middle
of nowhere. Het aantal families dat op het strand zaten was ook op de vingers van één hand te
tellen. En dan zo’n infrastructuur. Zo’n tweehonderd meter boulevard met palmbomen, verlichting en
diverse kiosken waar de commerce gebruik van kan maken. Zelf ben ik een honderd meter verderop
gaan staan. Dan heb ik vannacht voor het slapen geen last van de lantaarns.
Want, zelfs in the middle of nowhere is de zaak verlicht. Compleet met CCTV zag ik in de
gauwigheid. Met wat geluk scheelt dat sluikstort.
Eén van de leuke bijkomstigheden van slapen op het strand is dat er altijd een sfeerplaten
moment komt. Het is heerlijk om naar te kijken hoe de zon onder gaat.
Reacties
Een reactie posten