2025-05-16 Nederland:Alkmaar-Den Helder-Afsluitdijk

 Vrijdag 16 mei 2025

Shame, shame, shame. Na achtenzestig jaren in een Nederlands 

paspoort te staan heb ik Neerlands kazen stad Alkmaar nog nooit 

bezocht. Dus daar ga ik vandaag wat aan doen.


Een parkeerplek vond ik op parking Parcade. Net buiten de centrumring 

en ongeveer vijftien minuten lopen naar de place to be. Drie euro tachtig 

kost het parkeren er voor een hele dag. Je kan ook per uur betalen maar 

ik had geen flauw idee hoeveel uur ik hier zou ronddwalen. Dus dan is het 

comfortabeler om een dagticket te kopen dan in de zenuwen te gaan zitten 

om een eventuele boete onder je ruitenwisser te vinden.


In Alkmaar draait het om kazen. Het is er een happening op zich. 

Het is een drukke bedoening en trekt volk van heinde en ver. Hoewel 

voor zover ik kon opmaken Duits toch wel de voertaal was onder de 

aanwezigen.


De kazen worden ingekocht door het ritueel van handje-klap. Wat 

inhoud dat verkoper en koper elkaar op de hand slaan onder het 

toeschreeuwen van de vraag en geef prijs waarbij de laatste klap 

in de hand van de opponent de uiteindelijke verhandelprijs is. De 

gekochte kazen worden dan door de kaasdragers naar de bestelbus 

gebracht.


Of naar de boot. Het is maar net welk transportmiddel je tot je 

beschikking hebt als kaasboer.


Naast de kaas is er natuurlijk nog een ander puur Hollands produkt 

te koop. De klompen. Ze worden gemaakt waar je bij staat. Het zijn 

echte toeristentrekkers.

Om helemaal in de Hollandse sfeer te blijven heeft zelfs de 

bloemenverkoper zijn kraam een Hollands tintje gegeven. 


Het stadje doet wat Amsterdams aan vind ik. Compleet met draaiorgels 

met André Hazes achtige klanken.

En wanneer je zo af en toe de moeite kan nemen om omhoog te 

kijken zie je her en der diverse bijzondere gevel versieringen die 

getuigen van het rijke verleden van de stad.


De volgende stop voor vandaag is het Marinemuseum in Den Helder. 

Een museum dat puur draait over de geschiedenis, grootsheid en 

heldendaden van dit onderdeel van onze vaderlandse defensie.

Het museum heeft de grootste collectie modelboten in Nederland en 

van elke zeeheld wel een mooi oud schilderij.


Een ander hoogtepunt van dit museum is de mogelijkheid een echte 

onderzeeboot van binnen te bekijken. 


Geen luxe ingang met rode loper maar een klein luik en steile 

trap die alleen achterwaarts af te dalen is 


Waarna je in het portaal terechtkomt. 


 De besturing, radio en sonar ruimtes, alles is te bezichtigen. 


De manschappen slapen op opklapbedden in de gang de onderofficieren en 

officieren hebben voor elke groep een eigen compartiment en de kapitein een 

kamer voor zich alleen. En daar moet je je niet te veel bij voorstellen. Het is 

meer een bezemkast met een bedje van één meter negentig lang en een 

schrijftafeltje. That’s it.

Het was uitermate leuk om dit in het echt gezien te hebben. 


Op aanraden van Parc4Night ben ik op op de dijk van het Kuitje gaan 

staan. Net even buiten Den Helder. Een prachtplek met uitzicht over 

het wad.


Voor de rest van de avond nog even nagenieten van alle indrukken en 

het laten bezinken met een schuim wijntje.


Zaterdag 17 mei 2025

Ik wil naar het noordelijke deel van Nederland. Dus ik ga de Afsluitdijk 

over. Deze dijk die van Den Oever naar het Friese plaatsje Zurich loopt 

is 32 kilometer lang en is als waterkering gebouwd om de zuiderzee te 

scheiden van de Waddenzee. Men is er in 1927 mee begonnen en in 

1932 is het laatste sluitgat gedicht. Het moet voor de arbeiders een knap 

saaie klus geweest zijn om, basaltblok na basaltblok, die 32 kilometer te 

dichten. Het is al sedert 1886 dat men over dit project heeft zitten nadenken 

en in 1913 werd inpoldering in het regeerprogramma opgenomen. 

Tijdens de watersnoodramp van 1953 kreeg de afsluitdijk het zwaar voor de 

kiezen maar hij hield stand. In één nacht heeft hij toen zijn kostprijs terug 

verdient. De afsluitdijk is een monument van onze eeuwige strijd met het 

water en als zodanig voor de Nederlander van grote cultuurhistorische 

waarde.

De Zuiderzee is, als naam, inmiddels verdwenen. Na de afsluiting is 

de naam overgegaan naar IJsselmeer.


Op de afsluitdijk, bij Kornwerderzand,  bevindt zich het Afsluitdijk Wadden Center. 


Hier kan je voor vijf euro je laten informeren over de complete 

geschiedenis van de Afsluitdijk en zijn omgeving. Vermoedelijk 

wordt dit centrum gesponsord door de elektriciteitsindustrie want 

aan de windturbines wordt knap veel aandacht besteed. Op Zich 

vond ik de virtual reality bril, waarmee je, virtueel  zo’n windmolen 

in kon, wel spectaculair. Welke kant je het hoofd ook draaide, de 

bril zorgde voor het perfecte bijpassende beeld.


Op het werkeiland Kornwerderzand bevinden zich ook een aantal 

Kazematten. Het is de enigste plek in Europa waar de Duitse 

Blitzkrieg vastliep.


Slechts 225 Nederlandse soldaten wisten zo’n 13.500 Duitsers tegen 

te houden. 


Een Kazemat is trouwens het Nederlandse woord voor bunker. Met 

dien verstande dat de muren van bunkers aanmerkelijk dunner zijn 

dan de drie meter dikke muren van de Nederlandse Kazematten.


Kornwerderzand is trouwens één van de sluizen waardoor je vanuit het 

IJsselmeer de Waddenzee in kunt varen v.v..


Net als in de camperwereld hebben de watersporters ook hun 

voorkeuren voor modellen van boten. Voor mij als camper 

reiziger is dit type schuit de Mercedes Vario 4x4 onder de 

recreatieboten. Ijzersterk en niet kapot te krijgen.


Alvorens ik het vasteland van Friesland op rij geniet ik eerst maar 

even van, mijn hier ter plekke bedachte Keto dieetje. Vier gebakken 

eieren en gepeperde en gezouten Avocado met Sambal. Zonder 

brood want dat laat de bloedsuikerspiegel als een zot stijgen.


Vorige Home Volgende


Reacties

Populaire posts van deze blog

2024-10-31 Onderhoud aan de Ducato

Europa-trip 2024: Week 22 - van Dijon naar Oostende

2024-10-24 Onderhoud aan de Ducato