2025-05-16 Nederland:Alkmaar-Den Helder-Afsluitdijk
Vrijdag 16 mei 2025
Shame, shame, shame. Na achtenzestig jaren in een Nederlands
paspoort te staan heb ik Neerlands kazen stad Alkmaar nog nooit
bezocht. Dus daar ga ik vandaag wat aan doen.
Een parkeerplek vond ik op parking Parcade. Net buiten de centrumring
en ongeveer vijftien minuten lopen naar de place to be. Drie euro tachtig
kost het parkeren er voor een hele dag. Je kan ook per uur betalen maar
ik had geen flauw idee hoeveel uur ik hier zou ronddwalen. Dus dan is het
comfortabeler om een dagticket te kopen dan in de zenuwen te gaan zitten
om een eventuele boete onder je ruitenwisser te vinden.
In Alkmaar draait het om kazen. Het is er een happening op zich.
Het is een drukke bedoening en trekt volk van heinde en ver. Hoewel
voor zover ik kon opmaken Duits toch wel de voertaal was onder de
aanwezigen.
De kazen worden ingekocht door het ritueel van handje-klap. Wat
inhoud dat verkoper en koper elkaar op de hand slaan onder het
toeschreeuwen van de vraag en geef prijs waarbij de laatste klap
in de hand van de opponent de uiteindelijke verhandelprijs is. De
gekochte kazen worden dan door de kaasdragers naar de bestelbus
gebracht.
Of naar de boot. Het is maar net welk transportmiddel je tot je
beschikking hebt als kaasboer.
Naast de kaas is er natuurlijk nog een ander puur Hollands produkt
te koop. De klompen. Ze worden gemaakt waar je bij staat. Het zijn
echte toeristentrekkers.
Om helemaal in de Hollandse sfeer te blijven heeft zelfs de
bloemenverkoper zijn kraam een Hollands tintje gegeven.
Het stadje doet wat Amsterdams aan vind ik. Compleet met draaiorgels
met André Hazes achtige klanken.
En wanneer je zo af en toe de moeite kan nemen om omhoog te
kijken zie je her en der diverse bijzondere gevel versieringen die
getuigen van het rijke verleden van de stad.
De volgende stop voor vandaag is het Marinemuseum in Den Helder.
Een museum dat puur draait over de geschiedenis, grootsheid en
heldendaden van dit onderdeel van onze vaderlandse defensie.
Het museum heeft de grootste collectie modelboten in Nederland en
van elke zeeheld wel een mooi oud schilderij.
Een ander hoogtepunt van dit museum is de mogelijkheid een echte
onderzeeboot van binnen te bekijken.
Geen luxe ingang met rode loper maar een klein luik en steile
trap die alleen achterwaarts af te dalen is
Waarna je in het portaal terechtkomt.
De besturing, radio en sonar ruimtes, alles is te bezichtigen.
De manschappen slapen op opklapbedden in de gang de onderofficieren en
officieren hebben voor elke groep een eigen compartiment en de kapitein een
kamer voor zich alleen. En daar moet je je niet te veel bij voorstellen. Het is
meer een bezemkast met een bedje van één meter negentig lang en een
schrijftafeltje. That’s it.
Het was uitermate leuk om dit in het echt gezien te hebben.
Op aanraden van Parc4Night ben ik op op de dijk van het Kuitje gaan
staan. Net even buiten Den Helder. Een prachtplek met uitzicht over
het wad.
Voor de rest van de avond nog even nagenieten van alle indrukken en
het laten bezinken met een schuim wijntje.
Zaterdag 17 mei 2025
Ik wil naar het noordelijke deel van Nederland. Dus ik ga de Afsluitdijk
over. Deze dijk die van Den Oever naar het Friese plaatsje Zurich loopt
is 32 kilometer lang en is als waterkering gebouwd om de zuiderzee te
scheiden van de Waddenzee. Men is er in 1927 mee begonnen en in
1932 is het laatste sluitgat gedicht. Het moet voor de arbeiders een knap
saaie klus geweest zijn om, basaltblok na basaltblok, die 32 kilometer te
dichten. Het is al sedert 1886 dat men over dit project heeft zitten nadenken
en in 1913 werd inpoldering in het regeerprogramma opgenomen.
Tijdens de watersnoodramp van 1953 kreeg de afsluitdijk het zwaar voor de
kiezen maar hij hield stand. In één nacht heeft hij toen zijn kostprijs terug
verdient. De afsluitdijk is een monument van onze eeuwige strijd met het
water en als zodanig voor de Nederlander van grote cultuurhistorische
waarde.
De Zuiderzee is, als naam, inmiddels verdwenen. Na de afsluiting is
de naam overgegaan naar IJsselmeer.
Op de afsluitdijk, bij Kornwerderzand, bevindt zich het Afsluitdijk Wadden Center.
Hier kan je voor vijf euro je laten informeren over de complete
geschiedenis van de Afsluitdijk en zijn omgeving. Vermoedelijk
wordt dit centrum gesponsord door de elektriciteitsindustrie want
aan de windturbines wordt knap veel aandacht besteed. Op Zich
vond ik de virtual reality bril, waarmee je, virtueel zo’n windmolen
in kon, wel spectaculair. Welke kant je het hoofd ook draaide, de
bril zorgde voor het perfecte bijpassende beeld.
Op het werkeiland Kornwerderzand bevinden zich ook een aantal
Kazematten. Het is de enigste plek in Europa waar de Duitse
Blitzkrieg vastliep.
Slechts 225 Nederlandse soldaten wisten zo’n 13.500 Duitsers tegen
te houden.
Een Kazemat is trouwens het Nederlandse woord voor bunker. Met
dien verstande dat de muren van bunkers aanmerkelijk dunner zijn
dan de drie meter dikke muren van de Nederlandse Kazematten.
Kornwerderzand is trouwens één van de sluizen waardoor je vanuit het
IJsselmeer de Waddenzee in kunt varen v.v..
Net als in de camperwereld hebben de watersporters ook hun
voorkeuren voor modellen van boten. Voor mij als camper
reiziger is dit type schuit de Mercedes Vario 4x4 onder de
recreatieboten. Ijzersterk en niet kapot te krijgen.
Alvorens ik het vasteland van Friesland op rij geniet ik eerst maar
even van, mijn hier ter plekke bedachte Keto dieetje. Vier gebakken
eieren en gepeperde en gezouten Avocado met Sambal. Zonder
brood want dat laat de bloedsuikerspiegel als een zot stijgen.
Reacties
Een reactie posten