2024-03-15 Onderhoud aan de Ducato
Vrijdag 15 maart 2024
Tegen maart is het weer tijd voor de jaarlijkse autokeuring. Dit jaar heb ik best veel kleine schades op te lossen en wil ik groot onderhoud doen. Omdat de Ducato niet in mijn garage past ben ik afhankelijk van het weer en zal ik de uiterste keuringsdatum niet gaan halen. Maar oke… ik laat me er niet door haasten. Beter kalm en goed dan gehaast en slecht.
Wat staat op mijn lijst:
Het plastic van de achterbumper en rechter achterhoek die kapotgegaan zijn in de Spaanse bergen. (zie https://woodhikers.blogspot.com/2023/05/week-3-van-manresa-naar-moclin.html op 27 mei)
De stofhoes van mijn linker aandrijfas waar ik een scheurtje in ontdekte. (zie https://woodhikers.blogspot.com/2023/05/week-1-van-oostende-naar-auvers-saint.html op 14 mei)
Vervangen van de remschijven, remblokken en de handremschoenen
Herstellen van een deuk in mijn linker dorpel onder de bestuurdersportier.
Vervangen van motorolie en motoroliefilter
Vervangen van het luchtfilter
Vervangen van het dieselfilter
Vervangen van de V-snaren, loop- en drukrollen
Een hele lijst dus. En door het natte klimaat ben ik gauw een maandje verder voor het allemaal afgevinkt is.
Vervangen van het plastic van de achterbumper en rechterachterhoek
Ik ben met de makkelijkste klus begonnen.
De bumper en hoekstukken zitten enkel met wat boutjes vast.
Maar helaas heeft de leverancier mij twee dezelfde hoekstukken geleverd in plaats van een linker en rechter.
Dat leverde een dikke week vertraging op. Maar goed… uiteindelijk is het toch goed gekomen.
Het demonteren van de hoekstukken en de bumpercover is eigenlijk maar losdraaien van wat boutjes. Het meest tijdrovende is het loshalen van de achterlichten en zijkappen waar boutjes achter verscholen zitten.
Dus, al met al, voor mij als (leken) monteur, een drie uur werk.
Stofhoes van de linker aandrijfas
Het scheurtje was maar heel klein. Doch door de snelheid waarmee de as roteert wordt het vet met veel druk uit de hoes geslingerd. Daardoor zal na verloop van tijd het lager gaan drooglopen. De meeste garagisten zullen er direct een compleet nieuwe as onder willen zetten omdat het monteren en demonteren van zo’n hoes een vies, vet en smerig klusje is. Een nieuwe as kost mij 235 euro en enkel een hoesje maar 17 euro. Dus wilde ik het wel avonturen.
Voor mij was dit werkje voor het eerst. Dus best stressvol. Maar al met al viel de demontage reusachtig mee.
De machete waar de stofhoes klem op zit was inmiddels, na 6000 reiskilometers, er al helemaal af. Maar de duct tape had toch nog het meeste vet intern weten te houden.
Het schoonmaken en opnieuw vullen met vet was inderdaad geen schoon klusje.
Maar uiteindelijk alles weer netjes kunnen monteren
Ontroesten en coaten van de fusee.
Aangezien voor het demonteren van de as het fusee loshalen een makkie is, heb ik besloten deze eraf te halen en te ontroesten en te coaten.
Wanneer je dan toch bezig bent kan je meteen de stabilisatorstang meenemen in je ontroestings- en coatingjob. En dat geldt ook voor de draagarm aan beide kanten. Zo komt van het één het ander.
Vervangen van de remschijven, remblokken en de handremschoenen
Naast mijn voornemen om de remschijven en remblokken te vervangen heb ik besloten om de remmen compleet te reviseren. Remschijven en remblokken heb ik al eens eerder in de geschiedenis van deze Ducato vervangen maar de interne sealings, hoezen en remslangen nog niet.
Ook hier werd het meteen ontroest en gecoat met hittebestendige verf.
Uiteindelijk ziet het er weer deftig uit.
Herstellen van een deuk in mijn linker dorpel onder de bestuurdersportier.
Door al het vastzitten en gemanoeuvreer in Spanje is mijn onderdorpel inmiddels aardig lelijk geworden en gaat zeker gezeur bij het keuringsstation opleveren.
Gelukkig zijn er mooie inzetstukken te koop. Het monteren wordt nog wel een dingetje natuurlijk omdat het de bedoeling is dat het oude kapotte plaatwerk eruit geslepen moet worden en het nieuwe stuk er in gelast moet worden. Ook zo’n klusje dat ik nog nooit eerder gedaan heb.
Het vervolg beschrijf ik in een volgende blog.
.
Reacties
Een reactie posten