2025-02-05 Onderhoud aan de Ducato

 Donderdag 30 januari 2025


In mijn vorige post, die van 17 januari,

(https://woodhikers.blogspot.com/2025/01/2025-01-17-onderhoud-aan-de-ducato.html

schreef ik al dat de Ducato weer langs de keuring moet. 

Vandaag begin ik dus aan de groot onderhoud klussen en de (tijdelijke)

vervanging van de koplampen. 

Mijn (dagelijkse) koplampen zijn voorzien van z.g. wenkbrauwen en dus niet

reglementair. Ondanks dat ze net zoveel licht geven. Ik heb voor de jaarlijkse 

keuring dus een setje originele oudjes liggen die ik even overzet.

Ik zal voor alle klusjes een stap voor stap How To maken.


Van links naar rechts op de foto:

  1. Het dieselfilter

  2. Het luchtfilter

  3. Het oliefilter

Mijn Ducato is de 3 liter versie met een F1CE0481D motor. Dus het kan zijn dat bij jullie 

Ducato de filter types iets gewijzigd zijn. Bij mijn weten is dat zo voor het dieselfilter. De 

nieuwe types Ducato hebben een filter behuizing dat nagenoeg identiek is maar waarbij 

de aansluitingen net wat centimeters anders zitten. En het oliefilter van de nieuwe types 

is iets kleiner in formaat als ik het goed heb. Desalniettemin is de wijze van omwisselen 

hetzelfde.


[1] Openen van de motorkap

Op het camperforum was iemand die vroeg hoe hij de motorkap moest openen. Het is 

natuurlijk makkelijk om te zeggen RTFM, maar om ook deze lezers zelfredzaam te maken 

volgen hieronder de stappen om je motorkap te openen.


Open de portier aan de bestuurderskant en trek de hendel, bij de pijl, naar buiten.


Bij deze pijl moet je, even op de tast, zoeken naar een hendeltje dat je naar beneden  

kan drukken.


Deze hendel dus. Zie pijl. Je kan nu de motorkap naar boven openen. 


De motorkap kan in geopende stand gefixeerd worden door deze stang naar boven 

te draaien en in het daarvoor bestemde gaatje te stoppen aan de rechterzijde van 

de motorkap. Tada… U kunt starten met uw werkjes.



[2] Demonteren van de koplamp

Om het dieselfilter te vervangen moet de rechter koplamp verwijderd worden om genoeg 

werkruimte te creëren. Dit klusje moet elke Ducato rijder kunnen uitvoeren. Het behoort, 

net als het wisselen naar een reservewiel, tot de zelfredzaamheid om zelf je lampjes te 

kunnen vervangen.


Verwijder de drie schroefjes bij de pijlen.


en verwijder de twee plastic sierkapjes waarmee ze vastzitten.


De onderste sierkap zit, naast het schroefje, vast in twee klemmetjes. Het is zaak om 

de lipjes van de sierkap “RECHT” naar buiten eruit te wippen.


Draai de twee onderste boutjes los met dop 10.


Doe hetzelfde met het bovenste boutje.


De koplamp kan je er nu een stukje uit trekken. Hij zit enkel nog vast aan zijn 

bekabeling. Zie pijl.


Om de kabel te kunnen losmaken schuif je de borging naar buiten. Een kleine 

schroevendraaier kan daarbij behulpzaam zijn.


De koplamp kunt u nu verwijderen. Bij de drie pijlen ziet U de deksels om bij de 

lampjes te komen. Als U ze een kwartslag draait kunt U ze wegnemen om, indien 

nodig, een kapot lampje te vervangen.

Het terug monteren van de koplamp is de omgekeerde volgorde van demontage. 

Maar eerst gaan we verder met het volgende klusje.


[2] Vervangen van het dieselfilter

Het dieselfilter vervangen kan op twee manieren. 

  1. De dure manier. (85 euro)
    Hierbij vervang je het filter compleet met zijn behuizing zoals je hem op de foto ziet. 

  2. De goedkope manier. (17 euro)
    Hierbij vervang je enkel het filtertje dat in de behuizing zit. 

Vandaag heb ik gekozen voor de dure manier. Niet omdat ik geld teveel heb, maar omdat in 

de behuizing een sensor zit die het waterniveau meet dat hij (onder andere) gefilterd heeft.

Daarnaast zijn de koppelingen voor de slangen van plastic en hebben die niet het eeuwige 

leven. Ik hou dan ook de 3:1 stelregel aan. Drie keer de goedkope en daarna één keer de 

dure manier. Ik zal het filtertje wisselen op de goedkope manier hier ook laten zien.


Nu de koplamp verwijderd is, heeft U toegang tot het dieselfilter. 

Deze zit aan de wand gemonteerd in een schuifrail. Er moeten twee stekkertjes 

en twee slangen losgekoppeld worden. Ik begin bij de bovenste bij de gele schuif 

borging.


Schuif de gele borging een stukje naar buiten zoals getoond op de foto. De stekker 

kan nu losgetrokken worden uit de connector.


Nu moeten de diesel aanvoer en retourleidingen losgekoppeld worden. De truc is 

om gelijktijdig de slang en de grijze borging richting het filter te duwen, de borging 

in die positie te houden, waarna U de slang uit het filter kan trekken. U heeft dus 

allebei uw handjes hierbij nodig. 


Schuif het filter nu naar boven uit de geleiderail. Echt soepeltjes zal het niet gaan, dus 

een beetje wrikken kan geen kwaad. 


Het enige dat nu nog rest is het kabeltje van de watersensor losmaken. Deze zit 

geborgd door middel van een klemveertje. Vraag me niet waarom, maar ik trek 

dat veertje er altijd uit. Terwijl je ook hem simpel kunt laten zitten en de borging 

lossen door hem in te drukken.


Het filterhuis kan nu in zijn geheel verwijderd worden en U kunt het vervangen door 

een nieuwe filter met behuizing. De montage is de omgekeerde volgorde van de 

demontage. 


Het brandstofsysteem is zelfontluchtend. Na het terug monteren van het filter 

zet je het contact van je Ducato aan. Wacht een seconde of tien. En zet het kontakt 

uit. Herhaal dit vier keer. Start daarna de motor op de normale wijze.


Zoals gezegd is er een goedkopere manier om het filter te vernieuwen.

Hiervoor moeten de handelingen zoals hierboven omschreven uitgevoerd 

worden waarna we de behuizing open gaan maken.

Hiervoor heeft u een speciale tool nodig. Het kostte mij bij Amazon 24 euro 

als ik me goed herinner. Ga niet met tangen of schroevendraaiers lopen 

klooien want de sluiting op het filterhuis is van plastic en de handelingen zijn 

dienaangaande delicaat. 


Zet de kom van de tool vast in een bankschroef of workmate.


Druk het filterhuis in de kom. Daarbij moet het kanaal van het witte wateraftap dopje   

in de sleuf vallen. 


Zet, voordat u begint met het deksel losdraaien, streepjes om de positie vast te 

leggen van het gesloten deksel. Vaak staan deze streepjes er al op.


Zet het tweede onderdeel van de tool over het deksel en draai het deksel voorzichtig 

los. Let op!! Verwijder het deksel nog niet.


Op het exacte punt waarop het deksel losgenomen kan worden, zet u weer een 

markering. Dit is straks het exacte punt waarop u start met vastdraaien. 


Haal het filter uit de behuizing en trek het los uit het deksel. Vervang de losse 

filter samen met een nieuwe rubber dekselring. 


Het bestelnummer van een los filter staat op het doosje.


Nadat u het nieuwe filter in het deksel gedrukt hebt en de nieuwe rubberring 

hebt teruggeplaatst op de behuizing, drukt u de filter verticaal naar beneden 

de behuizing in. 


Zorg nu dat de streepjes die u gezet hebt vlak voor het moment dat het deksel 

verwijderd werd, met elkaar corresponderen zodat u het exacte startpunt voor 

het vastdraaien weer heeft.


Zet het tweede onderdeel van de speciale tool weer op de dekselring en draai 

de ring voorzichtig vast.


Gebruik de markering, die u als eerste hebt aangebracht, als leidraad voor het 

juiste moment waarop het deksel moet vastzitten. Dit is behoorlijk delicaat. Te 

vast of te los leidt tot lekkage en op deze manier zit hij weer op dezelfde wijze 

vast als waarop u begon. Voor de mensen die met een momentsleutel werken…

dat zal rond de 30 Nm liggen.


Mocht het allemaal nog niet helemaal duidelijk zijn…

Hieronder wat Youtube linkjes om te bekijken

https://www.youtube.com/watch?v=lG1yyw7B5fE

https://www.youtube.com/watch?v=pb2raGRuURM&list=WL&index=15&t=158s

https://www.youtube.com/watch?v=Oc1Hge_rR4s&list=WL&index=23&t=287s

https://www.youtube.com/watch?v=Bs5Iae4BqIU


Bye the way… 

Misschien een leuk weetje. Ik had het hiervoor over een watersensor in de 

filterbehuizing. Het wil soms nog wel eens voorkomen dat, in landen waar 

men het niet te nauw neemt met de kwaliteit van diesel leveren, er water 

in de diesel zit. 


Het resultaat is dat er een dashboard lampje gaat branden om u te 

waarschuwen. 


Niets is ambetanter dan in the middle of nowhere, in een land waar 

je de taal minder machtig bent, een garage op te zoeken. Vaak, in 

Frankrijk bijna altijd, hebben ze geen tijd voor toeristen. Of willen 

er geen tijd voor vrijmaken. U zal dan terug moeten vallen op uw 

zelfredzaamheid. 


Draai met een schroevendraaier het witte dopje aan de onderzijde van de diesel 

filterbehuizing tegen de klok in een aantal slagen los, zodanig dat er diesel uit het 

tuitje eronder begint te lopen. Aangezien water zwaarder is dan diesel zal dat er als 

eerste uitlopen en is het filter weer schoon. Meestal gaat het maar om geringe

hoeveelheden. Het kan zijn dat u een tijdje op uw reserve gereden hebt waardoor 

er water vanaf de bodem van uw tank in het filter gezogen is. 


Mocht het lampje blijven branden dan kan het mogelijk ook corrosie zijn in de 

connector. Het stekkertje dat onderaan de behuizing zit. Demonteer in dat geval 

even uw dieselfilter behuizing en maak de connector schoon met contactspray.


Blijft het toch nog hardnekkig branden… dan zal een compleet nieuwe behuizing, 

incl. filter, de oplossing zijn. Ik schrijf dit omdat ik dat zelf een keer heb meegemaakt.

Vandaar dat ik de 3:1 methodiek hanteer. Drie keer een los filtertje wisselen en daarna 

een compleet huis incl. filter. Sindsdien neem ik altijd mijn laatste (goed werkende) diesel 

filterhuis als reserveonderdeel  mee op reis.


[3] Vervangen van het luchtfilter

Op naar het volgende klusje. Het vervangen van de luchtfilter.

Om het luchtfilter te kunnen vervangen moeten we het ronde deksel verwijderen 

dat u op de foto ziet.


Het deksel zit gewoon met vier schroeven vast in de luchtfilterbehuizing. 


Maak de vier schroeven los, verwijder het deksel en wissel het luchtfilter, dat oranje 

ding dat u op de foto ziet, om voor een nieuwe. U kunt de filter er gewoon, omhoog, 

uittrekken . 


Laat een nieuw luchtfilter, exact in het midden, in het huis zakken en schroef het 

deksel er weer op. That’s it.


[4] Vervangen van het oliefilter

Normaal is dit een simpel klusje. Mijn Ducato is echter voorzien van een bodemplaat 

waardoor dit klusje in de categorie kut-klussen is komen te vallen. De bodemplaat is 

een after-market en mijn ervaring is dat deze altijd wat vervormen. Eraf halen gaat snel,  

maar terug monteren is lastig zonder auto hefbrug. Zodoende besteed ik dit altijd uit. 

In Nederland heb ik zo een adresje dat mij er tussendoor helpt zonder bonnetje. 

Maar meestal laat ik het doen tijdens mijn vakantie ergens in een dorpje in de middle 

of nowhere op het zuid Europese platteland.  Wanneer ik zelf olie en filter meeneem, 

scheelt mij dit bijna honderd euro.  Bij bedrijven als auto5 wordt een godsvermogen aan 

arbeidsloon gerekend. Om maar niet te spreken van de dikke winst op de liters olie. 


Dit jaar wilde ik echter de bodemplaat vervangen. Deze was twee jaar geleden al 

beschadigd tijdens wat offroad capriolen in Spanje. En bij Camperpassie, een betrouwbare 

leverancier voor camper zelfbouw materialen,  stond de bodemplaat in de stockaanbieding 

voor minder dan de helft in prijs. Dus zodoende kan ik meteen makkelijk bij mijn oliefilter.


Zelf gebruik ik altijd vol synthetische olie. Het voordeel is dat die een langere levensduur 

heeft. Het is dus van belang dat je oliefilter van een goede kwaliteit is anders wordt de betere 

levensduur van de olie teniet gedaan door het inferieure filter en kan je alsnog om het half jaar 

olie en filter vervangen. Mijn filters zijn dan ook altijd Bosch. Ik vertrouw al ruim dertig jaar op 

dat merk. 



Alvorens te beginnen met aftappen is het verstandig de olievuldop eraf te 

draaien. Het voorkomt een verminderde uitstroom van de oude olie door 

wat vacuüm effect.



Om de olie te kunnen aftappen moet je onder de voorzijde van de wagen 

kruipen. Het is zaak dat de wagen goed warm gereden is. De olie is dan 

dunner en vloeit er beter uit. 

Zet een bak van minstens tien liter inhoud onder de dop (zie pijl).

Draai de dop een stukje los met inbussleutel 13 mm.

Draai het laatste stukje los met de hand. De olie staat wat onder 

druk door de zwaartekracht dus het is zaak de dop snel weg te 

halen uit het gat zodat de olie netjes, recht, naar beneden stroomt. 

Getreuzel geeft gespetter. Maar goed… dat merk je vanzelf. 

Wanneer alle olie eruit gestroomd is, en dat kan best een paar 

minuten duren, voorziet U de dop van een nieuwe koperen ring 

en draait u hem weer in de oliepan. Heeft u geen nieuwe koperen

ring voorhanden… geen nood. Hergebruik gewoon de oude ring.

Mijn ervaring is dat diverse malen olie verversen zonder nieuwe ring 

niet tot lekkage leidt.


De volgende stap is het verwijderen van het oliefilter. Deze zit naast de startmotor.

Het filter heeft het model van een beker. Zie pijl.

Alvorens hem los te draaien maakt u de bak met de afgetapte olie leeg. U wilt niet 

dat het filter in de volle bak oude olie plons, want dat spettert als de malle.

Het filter is voorzien van wat ribbels aan de bodem kant om uw handen bij het 

losdraaien grip te geven. Negen van de tien keren zal het niet lukken om het 

filter met de hand los te krijgen. Er zijn diverse modellen tangen in de handen die 

speciaal voor het losdraaien van deze filters gemaakt zijn. Als u deze niet heeft… 

sla dan een schroevendraaier door de zijkant het filter in en draai hem daarmee 

los.


Maak de raakvlakken en schroefdraad schoon met een doek.

Alvorens u de nieuwe filter erop draait maakt u de rubberen ring 

op het nieuwe filter vochtig met olie. Draai daarna het filter, netjes 

recht, op de schroefdraad en draai hem vast. Gebruik hierbij enkel 

uw handen. Hij moet gewoon goed vastzitten. Niet extreem. De  

rubber ring zal, door wat verzadiging met olie en warmte, iets 

uitzetten. 



Vul nu, via de vuldop (zie pijl) de motor met nieuwe olie. Voor mijn 

3 liter motor is dat 9 liter. Voor de 2.2 motoren is dat iets minder.

Het is dus raadzaam even uw handleiding te raadplegen.

Wanneer alle olie erin zit draait u de olievuldop er weer op en wacht 

u even een minuut of tien om alles te laten zakken. Start daarna de 

motor en laat hem een paar minuten stationair draaien. De nieuwe 

olie heeft dan de kans om het nieuwe filter te vullen. 

Klaar is Kees. 


Woensdag 5 februari 2025


De Duc is weer door de autokeuring. Ondanks dat hij door twee monteurs minutieus 

bekeken is, zonder op- of aanmerkingen. Meestal is er wel een kleine opmerking voor 

iets dat in de gaten gehouden moet worden. Dit keer met glans het groene licht. De 

onderhoudswerkjes zijn dus niet voor niets geweest.  Nu eerst nog de dieselopvoerpomp 

vervangen en dan kan ik beginnen met de voorbereidingen voor een mooie reis.









Reacties

Populaire posts van deze blog

2024-10-31 Onderhoud aan de Ducato

Europa-trip 2024: Week 22 - van Dijon naar Oostende

2024-10-24 Onderhoud aan de Ducato