2025-02-05 Onderhoud aan de Ducato
Donderdag 30 januari 2025
In mijn vorige post, die van 17 januari,
(https://woodhikers.blogspot.com/2025/01/2025-01-17-onderhoud-aan-de-ducato.html)
schreef ik al dat de Ducato weer langs de keuring moet.
Vandaag begin ik dus aan de groot onderhoud klussen en de (tijdelijke)
vervanging van de koplampen.
Mijn (dagelijkse) koplampen zijn voorzien van z.g. wenkbrauwen en dus niet
reglementair. Ondanks dat ze net zoveel licht geven. Ik heb voor de jaarlijkse
keuring dus een setje originele oudjes liggen die ik even overzet.
Ik zal voor alle klusjes een stap voor stap How To maken.
Van links naar rechts op de foto:
Het dieselfilter
Het luchtfilter
Het oliefilter
Mijn Ducato is de 3 liter versie met een F1CE0481D motor. Dus het kan zijn dat bij jullie
Ducato de filter types iets gewijzigd zijn. Bij mijn weten is dat zo voor het dieselfilter. De
nieuwe types Ducato hebben een filter behuizing dat nagenoeg identiek is maar waarbij
de aansluitingen net wat centimeters anders zitten. En het oliefilter van de nieuwe types
is iets kleiner in formaat als ik het goed heb. Desalniettemin is de wijze van omwisselen
hetzelfde.
[1] Openen van de motorkap
Op het camperforum was iemand die vroeg hoe hij de motorkap moest openen. Het is
natuurlijk makkelijk om te zeggen RTFM, maar om ook deze lezers zelfredzaam te maken
volgen hieronder de stappen om je motorkap te openen.
Open de portier aan de bestuurderskant en trek de hendel, bij de pijl, naar buiten.
Bij deze pijl moet je, even op de tast, zoeken naar een hendeltje dat je naar beneden
kan drukken.
Deze hendel dus. Zie pijl. Je kan nu de motorkap naar boven openen.
De motorkap kan in geopende stand gefixeerd worden door deze stang naar boven
te draaien en in het daarvoor bestemde gaatje te stoppen aan de rechterzijde van
de motorkap. Tada… U kunt starten met uw werkjes.
[2] Demonteren van de koplamp
Om het dieselfilter te vervangen moet de rechter koplamp verwijderd worden om genoeg
werkruimte te creëren. Dit klusje moet elke Ducato rijder kunnen uitvoeren. Het behoort,
net als het wisselen naar een reservewiel, tot de zelfredzaamheid om zelf je lampjes te
kunnen vervangen.
Verwijder de drie schroefjes bij de pijlen.
en verwijder de twee plastic sierkapjes waarmee ze vastzitten.
De onderste sierkap zit, naast het schroefje, vast in twee klemmetjes. Het is zaak om
de lipjes van de sierkap “RECHT” naar buiten eruit te wippen.
Draai de twee onderste boutjes los met dop 10.
Doe hetzelfde met het bovenste boutje.
De koplamp kan je er nu een stukje uit trekken. Hij zit enkel nog vast aan zijn
bekabeling. Zie pijl.
Om de kabel te kunnen losmaken schuif je de borging naar buiten. Een kleine
schroevendraaier kan daarbij behulpzaam zijn.
De koplamp kunt u nu verwijderen. Bij de drie pijlen ziet U de deksels om bij de
lampjes te komen. Als U ze een kwartslag draait kunt U ze wegnemen om, indien
nodig, een kapot lampje te vervangen.
Het terug monteren van de koplamp is de omgekeerde volgorde van demontage.
Maar eerst gaan we verder met het volgende klusje.
[2] Vervangen van het dieselfilter
Het dieselfilter vervangen kan op twee manieren.
De dure manier. (85 euro)
Hierbij vervang je het filter compleet met zijn behuizing zoals je hem op de foto ziet.De goedkope manier. (17 euro)
Hierbij vervang je enkel het filtertje dat in de behuizing zit.
Vandaag heb ik gekozen voor de dure manier. Niet omdat ik geld teveel heb, maar omdat in
de behuizing een sensor zit die het waterniveau meet dat hij (onder andere) gefilterd heeft.
Daarnaast zijn de koppelingen voor de slangen van plastic en hebben die niet het eeuwige
leven. Ik hou dan ook de 3:1 stelregel aan. Drie keer de goedkope en daarna één keer de
dure manier. Ik zal het filtertje wisselen op de goedkope manier hier ook laten zien.
Nu de koplamp verwijderd is, heeft U toegang tot het dieselfilter.
Deze zit aan de wand gemonteerd in een schuifrail. Er moeten twee stekkertjes
en twee slangen losgekoppeld worden. Ik begin bij de bovenste bij de gele schuif
borging.
Schuif de gele borging een stukje naar buiten zoals getoond op de foto. De stekker
kan nu losgetrokken worden uit de connector.
Nu moeten de diesel aanvoer en retourleidingen losgekoppeld worden. De truc is
om gelijktijdig de slang en de grijze borging richting het filter te duwen, de borging
in die positie te houden, waarna U de slang uit het filter kan trekken. U heeft dus
allebei uw handjes hierbij nodig.
Schuif het filter nu naar boven uit de geleiderail. Echt soepeltjes zal het niet gaan, dus
een beetje wrikken kan geen kwaad.
Het enige dat nu nog rest is het kabeltje van de watersensor losmaken. Deze zit
geborgd door middel van een klemveertje. Vraag me niet waarom, maar ik trek
dat veertje er altijd uit. Terwijl je ook hem simpel kunt laten zitten en de borging
lossen door hem in te drukken.
Het filterhuis kan nu in zijn geheel verwijderd worden en U kunt het vervangen door
een nieuwe filter met behuizing. De montage is de omgekeerde volgorde van de
demontage.
Het brandstofsysteem is zelfontluchtend. Na het terug monteren van het filter
zet je het contact van je Ducato aan. Wacht een seconde of tien. En zet het kontakt
uit. Herhaal dit vier keer. Start daarna de motor op de normale wijze.
Zoals gezegd is er een goedkopere manier om het filter te vernieuwen.
Hiervoor moeten de handelingen zoals hierboven omschreven uitgevoerd
worden waarna we de behuizing open gaan maken.
Hiervoor heeft u een speciale tool nodig. Het kostte mij bij Amazon 24 euro
als ik me goed herinner. Ga niet met tangen of schroevendraaiers lopen
klooien want de sluiting op het filterhuis is van plastic en de handelingen zijn
dienaangaande delicaat.
Zet de kom van de tool vast in een bankschroef of workmate.
Druk het filterhuis in de kom. Daarbij moet het kanaal van het witte wateraftap dopje
in de sleuf vallen.
Zet, voordat u begint met het deksel losdraaien, streepjes om de positie vast te
leggen van het gesloten deksel. Vaak staan deze streepjes er al op.
Zet het tweede onderdeel van de tool over het deksel en draai het deksel voorzichtig
los. Let op!! Verwijder het deksel nog niet.
Op het exacte punt waarop het deksel losgenomen kan worden, zet u weer een
markering. Dit is straks het exacte punt waarop u start met vastdraaien.
Haal het filter uit de behuizing en trek het los uit het deksel. Vervang de losse
filter samen met een nieuwe rubber dekselring.
Het bestelnummer van een los filter staat op het doosje.
Nadat u het nieuwe filter in het deksel gedrukt hebt en de nieuwe rubberring
hebt teruggeplaatst op de behuizing, drukt u de filter verticaal naar beneden
de behuizing in.
Zorg nu dat de streepjes die u gezet hebt vlak voor het moment dat het deksel
verwijderd werd, met elkaar corresponderen zodat u het exacte startpunt voor
het vastdraaien weer heeft.
Zet het tweede onderdeel van de speciale tool weer op de dekselring en draai
de ring voorzichtig vast.
Gebruik de markering, die u als eerste hebt aangebracht, als leidraad voor het
juiste moment waarop het deksel moet vastzitten. Dit is behoorlijk delicaat. Te
vast of te los leidt tot lekkage en op deze manier zit hij weer op dezelfde wijze
vast als waarop u begon. Voor de mensen die met een momentsleutel werken…
dat zal rond de 30 Nm liggen.
Mocht het allemaal nog niet helemaal duidelijk zijn…
Hieronder wat Youtube linkjes om te bekijken
https://www.youtube.com/watch?v=lG1yyw7B5fE
https://www.youtube.com/watch?v=pb2raGRuURM&list=WL&index=15&t=158s
https://www.youtube.com/watch?v=Oc1Hge_rR4s&list=WL&index=23&t=287s
https://www.youtube.com/watch?v=Bs5Iae4BqIU
Bye the way…
Misschien een leuk weetje. Ik had het hiervoor over een watersensor in de
filterbehuizing. Het wil soms nog wel eens voorkomen dat, in landen waar
men het niet te nauw neemt met de kwaliteit van diesel leveren, er water
in de diesel zit.
Het resultaat is dat er een dashboard lampje gaat branden om u te
waarschuwen.
Niets is ambetanter dan in the middle of nowhere, in een land waar
je de taal minder machtig bent, een garage op te zoeken. Vaak, in
Frankrijk bijna altijd, hebben ze geen tijd voor toeristen. Of willen
er geen tijd voor vrijmaken. U zal dan terug moeten vallen op uw
zelfredzaamheid.
Draai met een schroevendraaier het witte dopje aan de onderzijde van de diesel
filterbehuizing tegen de klok in een aantal slagen los, zodanig dat er diesel uit het
tuitje eronder begint te lopen. Aangezien water zwaarder is dan diesel zal dat er als
eerste uitlopen en is het filter weer schoon. Meestal gaat het maar om geringe
hoeveelheden. Het kan zijn dat u een tijdje op uw reserve gereden hebt waardoor
er water vanaf de bodem van uw tank in het filter gezogen is.
Mocht het lampje blijven branden dan kan het mogelijk ook corrosie zijn in de
connector. Het stekkertje dat onderaan de behuizing zit. Demonteer in dat geval
even uw dieselfilter behuizing en maak de connector schoon met contactspray.
Blijft het toch nog hardnekkig branden… dan zal een compleet nieuwe behuizing,
incl. filter, de oplossing zijn. Ik schrijf dit omdat ik dat zelf een keer heb meegemaakt.
Vandaar dat ik de 3:1 methodiek hanteer. Drie keer een los filtertje wisselen en daarna
een compleet huis incl. filter. Sindsdien neem ik altijd mijn laatste (goed werkende) diesel
filterhuis als reserveonderdeel mee op reis.
[3] Vervangen van het luchtfilter
Op naar het volgende klusje. Het vervangen van de luchtfilter.
Om het luchtfilter te kunnen vervangen moeten we het ronde deksel verwijderen
dat u op de foto ziet.
Het deksel zit gewoon met vier schroeven vast in de luchtfilterbehuizing.
Maak de vier schroeven los, verwijder het deksel en wissel het luchtfilter, dat oranje
ding dat u op de foto ziet, om voor een nieuwe. U kunt de filter er gewoon, omhoog,
uittrekken .
Laat een nieuw luchtfilter, exact in het midden, in het huis zakken en schroef het
deksel er weer op. That’s it.
[4] Vervangen van het oliefilter
Normaal is dit een simpel klusje. Mijn Ducato is echter voorzien van een bodemplaat
waardoor dit klusje in de categorie kut-klussen is komen te vallen. De bodemplaat is
een after-market en mijn ervaring is dat deze altijd wat vervormen. Eraf halen gaat snel,
maar terug monteren is lastig zonder auto hefbrug. Zodoende besteed ik dit altijd uit.
In Nederland heb ik zo een adresje dat mij er tussendoor helpt zonder bonnetje.
Maar meestal laat ik het doen tijdens mijn vakantie ergens in een dorpje in de middle
of nowhere op het zuid Europese platteland. Wanneer ik zelf olie en filter meeneem,
scheelt mij dit bijna honderd euro. Bij bedrijven als auto5 wordt een godsvermogen aan
arbeidsloon gerekend. Om maar niet te spreken van de dikke winst op de liters olie.
Dit jaar wilde ik echter de bodemplaat vervangen. Deze was twee jaar geleden al
beschadigd tijdens wat offroad capriolen in Spanje. En bij Camperpassie, een betrouwbare
leverancier voor camper zelfbouw materialen, stond de bodemplaat in de stockaanbieding
voor minder dan de helft in prijs. Dus zodoende kan ik meteen makkelijk bij mijn oliefilter.
Zelf gebruik ik altijd vol synthetische olie. Het voordeel is dat die een langere levensduur
heeft. Het is dus van belang dat je oliefilter van een goede kwaliteit is anders wordt de betere
levensduur van de olie teniet gedaan door het inferieure filter en kan je alsnog om het half jaar
olie en filter vervangen. Mijn filters zijn dan ook altijd Bosch. Ik vertrouw al ruim dertig jaar op
dat merk.
Alvorens te beginnen met aftappen is het verstandig de olievuldop eraf te
draaien. Het voorkomt een verminderde uitstroom van de oude olie door
wat vacuüm effect.
Om de olie te kunnen aftappen moet je onder de voorzijde van de wagen
kruipen. Het is zaak dat de wagen goed warm gereden is. De olie is dan
dunner en vloeit er beter uit.
Zet een bak van minstens tien liter inhoud onder de dop (zie pijl).
Draai de dop een stukje los met inbussleutel 13 mm.
Draai het laatste stukje los met de hand. De olie staat wat onder
druk door de zwaartekracht dus het is zaak de dop snel weg te
halen uit het gat zodat de olie netjes, recht, naar beneden stroomt.
Getreuzel geeft gespetter. Maar goed… dat merk je vanzelf.
Wanneer alle olie eruit gestroomd is, en dat kan best een paar
minuten duren, voorziet U de dop van een nieuwe koperen ring
en draait u hem weer in de oliepan. Heeft u geen nieuwe koperen
ring voorhanden… geen nood. Hergebruik gewoon de oude ring.
Mijn ervaring is dat diverse malen olie verversen zonder nieuwe ring
niet tot lekkage leidt.
De volgende stap is het verwijderen van het oliefilter. Deze zit naast de startmotor.
Het filter heeft het model van een beker. Zie pijl.
Alvorens hem los te draaien maakt u de bak met de afgetapte olie leeg. U wilt niet
dat het filter in de volle bak oude olie plons, want dat spettert als de malle.
Het filter is voorzien van wat ribbels aan de bodem kant om uw handen bij het
losdraaien grip te geven. Negen van de tien keren zal het niet lukken om het
filter met de hand los te krijgen. Er zijn diverse modellen tangen in de handen die
speciaal voor het losdraaien van deze filters gemaakt zijn. Als u deze niet heeft…
sla dan een schroevendraaier door de zijkant het filter in en draai hem daarmee
los.
Maak de raakvlakken en schroefdraad schoon met een doek.
Alvorens u de nieuwe filter erop draait maakt u de rubberen ring
op het nieuwe filter vochtig met olie. Draai daarna het filter, netjes
recht, op de schroefdraad en draai hem vast. Gebruik hierbij enkel
uw handen. Hij moet gewoon goed vastzitten. Niet extreem. De
rubber ring zal, door wat verzadiging met olie en warmte, iets
uitzetten.
Vul nu, via de vuldop (zie pijl) de motor met nieuwe olie. Voor mijn
3 liter motor is dat 9 liter. Voor de 2.2 motoren is dat iets minder.
Het is dus raadzaam even uw handleiding te raadplegen.
Wanneer alle olie erin zit draait u de olievuldop er weer op en wacht
u even een minuut of tien om alles te laten zakken. Start daarna de
motor en laat hem een paar minuten stationair draaien. De nieuwe
olie heeft dan de kans om het nieuwe filter te vullen.
Klaar is Kees.
Woensdag 5 februari 2025
De Duc is weer door de autokeuring. Ondanks dat hij door twee monteurs minutieus
bekeken is, zonder op- of aanmerkingen. Meestal is er wel een kleine opmerking voor
iets dat in de gaten gehouden moet worden. Dit keer met glans het groene licht. De
onderhoudswerkjes zijn dus niet voor niets geweest. Nu eerst nog de dieselopvoerpomp
vervangen en dan kan ik beginnen met de voorbereidingen voor een mooie reis.
Reacties
Een reactie posten