2024-12-02 Onderhoud aan de Ducato
Maandag 2 december 2024
Weer zin om een klein klusje te doen dat op de ToDo lijst staat.
In Italië ben ik er diverse malen niet gerust op geweest dat inbrekers mijn busje
links lieten liggen. Dus ik ga een begin maken met wat eenvoudige inbraak barrières.
Te beginnen bij de achterdeur. De eenvoudigste. Gewoon een tweetal plaatjes met
een gat en een pin die voorkomt dat de deur, van buitenaf, opengetrokken kan worden.
De vergrendeling komt op de plek van de bovenste slotvangers van beide achterdeuren.
Om te beginnen draaien we niet rücksichtslos alle zes bouten los maar beperken we ons
tot de linker boutjes. Zie pijlen. Dit om te voorkomen dat de sloten in de holle ruimte van
de deuren vallen en/of opnieuw afgesteld moeten worden.
De boutjes zijn maat Torx 40.
Wanneer de twee boutjes verwijderd zijn schroeven we het beveiligingsplaatje voor de
rechterzijde erop en draaien we het Torx 40 boutje, iets vaster dan handvast, aan.
Dit doe je ook voor de andere deur. Zelfde principe.
Draai nu de overgebleven twee boutjes van de rechter achterdeur eruit en draai het
beveiligingsplaatje een kwartslag. Boutjes er weer in, goed vastdraaien en… voila.
Eén gedaan.
De linkerdeur is hetzelfde principe. En komt er uiteindelijk dan zo uit te zien als op de foto.
Klap de deuren dicht en doe de meegeleverde pin er in. De deur is nu, op een eenvoudige
manier, vergrendeld.
Wanneer je de vergrendeling niet gebruikt doe je het pinnetje in zijn bewaarplaats. Zo hoef
je nooit te zoeken. In het vervolg moet ik de sloten eens netjes afstellen. Zoals je ziet zitten
ze zijn niet helemaal gelijk. Maar dat is voor een andere keer.
Er is ook een beveiliging te koop voor de voordeuren. Het blijkt namelijk dat de Ducato
deuren op een kinderlijk eenvoudige manier zijn te openen via de onderzijde van de
handgrepen. Met name op de Franse tolweg parkings lopen ware kunstenaars rond die,
tijdens de slaap en zonder dat je het merkt, je voordeuren openen en de inhoud van je
cabine leegroven.
Hoe kan je er achterkomen of je (ooit) eens slachtoffer bent geweest? Inspecteer de
onderzijde van de handgreep aan de buitenzijde. Daar waar het plastic het metaal van de
beplating raakt zal je een kleine beschadiging of gaatje opmerken. Het is hier dat de
inbrekers met een dunne metalen gehoekte priem een pal van je slot weten over te halen.
Bij mij zit er zo’n kleine beschadiging. Geen flauw idee of het mij is overkomen of de vorige
eigenaar. Al met al heb ik nooit wat uit de cabine gemist. Reden te meer om zo’n plaatje
metaal, ter voorkoming, aan de binnenzijde achter de handgreep te monteren.
Maandag 2 december 2024
Klusje twee vandaag gaan de ruitenwisserarmen worden. Tijdens de laatste autokeuring
kreeg ik een opmerking dat de linker ruitenwisser niet helemaal de ruit schoon kreeg. In
het midden leek hij niet voldoende druk tegen de ruit te hebben. Aangezien ik er, de week
daarvoor, nieuwe ruitenwisserbladen opgezet had, was de ruitenwisserarm de hoofdverdachte.
De verf is er ook al aardig afgebladderd dus vervanging kan ook optisch geen kwaad.
Na het openen van de motorkap beginnen we met het verwijderen van de twee schroefjes
en verwijderen de plastic sierkap boven de koplamp.
Verwijder het plastic afdekkapje.
Draai met dopsleutel 13 de moer los die de ruitenwisserarm op de spie houdt. Het is
raadzaam om daarna de opening naar de spie ruim in te spuiten met WD40 omdat
de ruimte meestal geroest is. Daarnaast loopt de spie taps toe en kan dus behoorlijk
klemmen.
Tijdens het inwerken van de WD40 kan je mooi van de gelegenheid gebruik maken om
de ruitenwisserbladen te verwijderen. Het is raadzaam om, ter bescherming, iets op je
voorruit te leggen want je zal niet de eerste zijn die de ruitenwisserarm tegen de ruit
laat slaan met een barst tot gevolg.
Voor het verwijderen van het ruitenwisserblad druk je het vierkante knopje A naar binnen
richting ruit en schuif je het blad, door het blad druk te geven tegen B naar de richting C.
Het kan allemaal stroef gaan dus als het met je blote handen niet lukt is een kleine
schroevendraaier gepermitteerd.
Ook is het slim om even de originele ruitenwisser ruststand af te tekenen.
Scheelt straks bij het monteren gepiel en gedraai omdat de spie van het gekartelde type is.
Dus de arm kan er op vele manieren terug opgezet worden. Een goede lik vet op de spie
kan ook geen kwaad ter voorkoming van roest.
De montage is de omgekeerde volgorde. Let hierbij op het verschil tussen de linker en
de rechter ruitenwisserarm. Deze zijn niet gelijk.
Reacties
Een reactie posten